za usklađenost strateške kontrole trgovine

U gotovo svim državama i područjima sa sustavima strateške kontrole trgovine, predmeti i aktivnosti koji doprinose nuklearnom, kemijskom, biološkom oružju ili njihovoj isporuci (projektilima), ograničeni su ili u potpunosti zabranjeni. U nekim sustavima kontroliraju se čak i krajnje uporabe konvencionalnog naoružanja. Odredbe “sveobuhvatnih kontrola“ koje se nalaze u zakonodavstvu strateške kontrole trgovine navedenih sustava određuju da kada trgovac zna, trebao bi znati ili su ga državna tijela izvijestila o tome da su predmet ili aktivnost iz transakcije namijenjeni ili da mogu biti namijenjeni za OMU i/ili vojne krajnje uporabe, transakcija se ne može nastaviti bez prethodnog odobrenja državnih tijela ili se zabranjuje u potpunosti, bez obzira na to je li predmet ili usluga na nacionalnom kontrolnom popisu navedene države. Također, mnoge države ograničavaju pružanju tehničke pomoći (u državi ili u inozemstvu) stranim državljanima kada pružatelj pomoći zna, trebao bi znati ili je obaviješten o tome da će pomoć biti korištena u krajnje svrhe OMU-a.

Provjera navedenih krajnjih uporaba je izazovna, ali poduzeća se moraju truditi provjeriti svaku međunarodnu transakciju i aktivnost (uključujući one sa stranim državljanima) i njezine krajnje uporabe.

Metode provjere krajnje uporabe uključuju:

  • Izravno postavljanje pitanja o planiranoj krajnjoj uporabi predmeta;
  • Zahtijevati od stranke ili stranaka iz transakcije da ispune izjavu o krajnjoj uporabi ili predaju potvrdu krajnjeg korisnika (koja je često preduvjet za izdavanje dozvole kod trgovine kontroliranom robom);
  • Uporabiti smjernice državnih tijela koje daju pokazatelje kontroliranih krajnjih uporaba; i
  • Uporaba tehnika procjene rizika da bi se odlučilo je li prijavljena krajnja uporaba legitimna kada se usporedi s ostalim informacijama o predmetu, strankama u transakciji i uključenim državama.


Učinkovita provjera krajnje uporabe od vašeg poduzeća zahtijeva sljedeće:

Zadatak 1: Određivanje osoba koja će razviti proces provjere krajnje uporabe

Proces provjere krajnje uporabe prvenstveno bi trebao razviti odgovarajući ovlašteni službenik za usklađenost (glavni službenik za usklađenost ili službenik za usklađenost trgovine), zajedno s pravnim savjetnikom poduzeća. Inženjeri u poduzeću i osoblje iz odjela za istraživanje i razvoj mogu također doprinijeti procesu provjere krajnje uporabe s obzirom na to da imaju najšire znanje o potencijalnim krajnjim uporabama robe poduzeća. Prodajno osoblje također može pomoći u izradi dijelova procesa koji uključuju komunikaciju s klijentima i poslovnim partnerima da bi se utvrdilo koja će biti krajnja uporaba potencijale transakcije ili aktivnosti.

Zadatak 2: Izrada posebnih postupaka za provjeru krajnje uporabe

Postupci provjere krajnje uporabe su relativno jasni, izazov je u prikupljanju informacija potrebnih za provedbu detaljne provjere krajnje uporabe. Prije svega, poduzeća moraju odrediti opseg kontrole krajnje uporabe u državi u kojoj posluju te također uzeti u obzir svoju poslovnu politiku. U nekim državama sveobuhvatne kontrole se primjenjuju isključivo na krajnje uporabe u svrhe OMU-a, dok u drugima se primjenjuju i u svrhe OMU-a i u vojne svrhe. U svojim zadnjim izmjenama Uredbe o robi s dvojnom namjenom, EU će uskoro uključiti i kontrole krajnje uporabe kada je u pitanju terorizam i ljudska prava; Rusija i nekoliko drugih država već imaju kontrole krajnje uporabe u svrhe terorizma. Što je prije moguće tijekom potencijalne transakcije, kontaktna točka s potencijalnim klijentom ili poslovnim partnerom trebala bi utvrditi koja je planirana krajnja uporaba predmeta/usluge.

Jedna od metoda pribavljanja informacija o krajnjoj uporabi jer zatražiti od krajnjeg korisnika da ispuni izjavu o krajnjoj uporabi, čak i ako to ne zahtijevaju državna tijela zemlje izvoznice. Postupak bi se trebao primijeniti da bi se osiguralo da sve potencijalne transakcije ili poslovne aktivnosti koje uključuju kontrolirane krajnje uporabe budu zaustavljene i poslane ovlaštenoj osobi za usklađenost na daljnju analizu i razmatranje. Moguće je da se nakon naknadne dubinske analize utvrdi da transakcija ili aktivnost nije namijenjena krajnjoj uporabi u svrhe OMU-a ili vojne svrhe ili da poduzeće može zatražiti dozvolu od državnih tijela za nastavak transakcije ili aktivnosti (što je moguće u nekim sustavima, iako u većini bi zahtjev za izdavanje dozvole bio odbijen).

Zadatak 3: Navedite osoblje koje će biti odgovorno za izvršavanje provjere krajnje uporabe

Nakon što je proces provjere krajnje uporabe izrađen, potrebno je dodijeliti odgovornost za provođenje provjere u navedenoj državi u skladu s tim procesom. Osoblje iz odjela prodaje ili oni koji su u izravnom kontaktu s klijentom ili vanjskim strankama mogu biti one koje će izvršiti preliminarnu provjeru krajnje uporabe. Nadalje, ako je poduzeće razvojne prirode, proizvođač ili glavni trgovac navedenim predmetom, može analizirati robu i tehnologije s kojima se bavi da bi utvrdio potencijalne krajnje uporabe unaprijed. Kao što je prethodno navedeno, mora postojati postupak kojim se navedena transakcija šalje odgovarajućem službeniku za usklađenost na daljnje razmatranje u slučajevima kada postoje obilježja potencijalne kontrolirane krajnje uporabe.

Zadatak 4: Utvrđivanje postupaka i informacija za ažurnost postupaka provjere krajnje uporabe

Budući da popis kontroliranih krajnjih uporaba nije dugačak i promjenjiv kao onaj kontroliranih krajnjih korisnika i odredišta, nije ga potrebno provjeravati i ažurirati toliko često, međutim, ovlašteni službenici za usklađenost moraju biti u toku s opsegom sveobuhvatnih odredbi svih primjenjivih nacionalnih i stranih odredbi, s obzirom da se mogu mijenjati s vremena na vrijeme. Nadalje, sa svakom izmjenom važećih nacionalnih i stranih kontrolnih popisa, poduzeće može ažurirati svoju analizu kontroliranih krajnjih uporaba tj. robe, tehnologije i usluga koje se koriste. S tim ciljem poduzeće također može probati razviti dobru komunikaciju i informacijske kanale s tijelima za izdavanje dozvola strateške kontrole trgovine u državi u kojoj posluje da bi bilo u toku s kontroliranim krajnjim uporabama i trendovima proliferacije i da pridonese svojim analizama krajnje uporabe.

Zadatak 5: Dokumentiranje postupka provjere krajnjeg korisnika i njegovi ishodi

Svi podaci o provjeri krajnje uporabe moraju se čuvati za buduću uporabu i u svrhe audita za osobe koje će provoditi procjenu. Pogledajte odjeljak „Vođenje evidencije i dokumentacija“ za dodatne informacije o zapisima o provjeri krajnje uporabe.

Traženje ICP Web-mjesto