za usklađenost strateške kontrole trgovine

Provjera država u koje će predmet putovati (ili kroz koje će proći) ključna je i u slučajevima kada sama roba u pitanju ne podliježe kontroli. Odredišna država ili država primateljica bilo koje transakcije ili poduzeća mora se provjeriti prema međunarodnim i nacionalnim popisima sankcioniranih ili država pod embargom. Odredišna država također može biti jedan od faktora koji se uzimaju u obzir kada se provodi provjera krajnje uporabe i rizika od preusmjeravanja, čak i ako nije pod sankcijama. Transakcije s državama pod sankcijama ili embargom, nesankcioniranim državama s potencijalnim programom OMU-a ili značajnom prisutnošću terorizma ili pak država koja je moguća točka provoza prema jednoj od prethodno navedenih država može dovesti do štetne proliferacije strateške robe i rezultirati sankcijama ili drugim kaznama (uključujući u nekim slučajevima i kaznene sankcije) koje se mogu primijeniti prema poduzeću i/ili njegovim zaposlenicima koji krše propise.

Svaka nacionalna ili međunarodna sankcija ili program embarga razlikuje se po opsegu i primjeni tako da je potrebno razmotriti detalje svake primjenjive sankcije. Trenutačno postoje Sankcije Vijeća sigurnosti UN-a na oružje koje su na snazi za Demokratsku Republiku Kongo, Eritreju, Irak, Iran, Sjevernu Koreju, Somaliju, Sudan, Jemen i nekoliko drugih. Nadalje, postoje i sankcije UN-a o neproliferaciji koje su na snazi za Iran i Sjevernu Koreju. The Vlada SAD-a, putem Ministarstva financija SAD-a, Ureda za kontrolu strane imovine (OFAC), ima i sankcije prema Iranu, Sjevernoj Koreji, Siriji i ostalima. Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (OESS) ima sankcije prema Armeniji, Azerbajdžanu, Republici Bjelarus, Mijanmaru (Burmi), Libanonu, Libiji, Siriji, Južnom Sudanu i nekolicini ostalih. Europska unija (EU) također ima nekoliko programa sankcija prema određenim državama. Ostale države i sustavi kontrole izvoza imaju ograničenja slična sankcijama također po određenim državama. Naprimjer, Singapur, Koreja i Tajvan imaju određena trgovinska ograničenja koja se primjenjuju na ograničeni broj država, ali ne i na ostale.

Provjera država za rizike od proliferacije ili preusmjeravanja nije toliko detaljno definirana kao provjera država po sankcijama, ali postoje resursi i pristupi koje poduzeća mogu uporabiti da bi proveli ovu vrstu provjere kao dio svoje cjelokupne provjere transakcije. Poduzeća mogu uporabiti politike i informacije koje im daju njihova i/ili strana nacionalna tijela, komercijalno dostupna izvješća o analizi rizika po državama, javno dostupne informacije te njihove osobne poslovne informacije i iskustva da bi procijenili ako je predviđeno odredište za robu ili uslugu stvarna destinacija te da provjere rizik hoće li se ta roba ili usluga uporabiti za neovlaštenu i neželjenu krajnju uporabu u toj državi.

Napomena: Odjeljak „Međunarodni resursi za stratešku kontrolu trgovine“ sadrže poveznice na resurse, subjekte i publikacije koje se mogu uporabiti za procjenu rizika od proliferacije koji je povezan s određenim odredištem.

Kada vaše poduzeće provodi analizu države, preporuča se da uzmete u obzir iste čimbenike kojima se koriste i nacionalna tijela za izdavanje dozvole kod zahtjeva za izdavanje dozvole. Ti čimbenici uključuju snagu sustava strateške kontrole trgovine odredišne zemlje, njezinu blizinu i odnose s državama u kojima postoji rizik od proliferacije, trgovinski/industrijski/tehnološki profil države, indeks korupcije, prisustvo terorističkih organizacija i/ili vojnih skupina u državi te ostale čimbenike koji se mogu uporabiti za određivanje rizika od proliferacije u odredišnoj državi.

Učinkovita provjera odredišta od vašeg poduzeća zahtijeva sljedeće:

Zadatak 1: Određivanje osoba koja će razviti proces provjere države/odredišta

Postupak provjere države mora razviti odgovarajući ovlašteni službenik za usklađenost (glavni službenik za usklađenost ili službenik za usklađenost trgovine) zajedno s predstavnicima iz pravnog odjela i odjela prodaje/marketinga/ljudskih resursa i logistike/slanja ili izvoza/uvoza, prema potrebi i kada je moguće. Sudjelovanje svih tih stranaka u razvoju postupka provjere odredišta omogućit će da bude u skladu s programom usklađenosti poduzeća i važećim zakonima/propisima, da uključi sve dostupne informacije o državi unutar organizacije te da se može integrirati u postupak slanja pošiljke u poduzeću.

Zadatak 2: Izrada posebnih postupaka za provjeru države/odredišta

Postupci za provjeru države su jednostavniji od onih za provjeru stranaka u nekim aspektima, ali postoje okolnosti kada mogu biti isto tako složeni, kao npr. kada je američki državljanin ili roba američkog porijekla uključena u transakciju. Što je prije moguće tijekom potencijalne transakcije (kod početne kontaktne točke ili zahtjeva za ponudu), države koje će biti uključene u transakciju moraju se identificirati, zabilježiti i prijaviti ovlaštenom službeniku za usklađenost, koji će onda provjeriti te države na nacionalnim popisima sankcioniranih država ili popisa država s ograničenjima koje određena država može imati, na popisu sankcioniranih država Vijeća sigurnosti UN-a te na popisima EU-a i OESS-a (ako je poduzeće iz Europe). Postupak bi se trebao primijeniti da bi se osiguralo da sve potencijalne transakcije ili poslovne aktivnosti koje uključuju kontrolirane krajnje uporabe budu zaustavljene i poslane ovlaštenoj osobi za usklađenost na daljnju analizu i razmatranje. Moguće je da transakciju ili aktivnost ne pokriva program sankcija koji se primjenjuje na državu u pitanju ili da poduzeće može zatražiti dozvolu od državnih tijela za nastavak transakcije ili aktivnosti koja uključuje sankcioniranu državu. Stoga, ako je država u pitanju podložna sankcijama zbog proliferacije ili zbog terorističkih aktivnosti, čak i ako je transakcija poduzeća izvan opsega primjenjivih sankcija, poduzeće mora ozbiljno razmotriti hoće li nastaviti s transakcijom/aktivnosti u njegovom najboljem interesu.

Zadatak 3: Navedite osoblje koje će biti odgovorno za izvršavanje provjere države/odredišta

Nakon izrade procesa provjere države, potrebno je dodijeliti odgovornost za provođenje provjere države. Ovlašteni službenik za usklađenost u poduzeću (npr. glavni službenik za usklađenost) mora predvidjeti provjeru države u velikim poduzećima te po mogućnosti biti voditelj provjere kod malog i srednjeg poduzetništva.. Kadgod je to moguće, zaposlenici iz odjela prodaje i marketinga, nabave, slanja te oni koji su najviše uključeni u transakciju moraju biti glavni u provođenju provjere države. Ključno je da se provjera države vrši prema najnovijim popisima država s ograničenjima te da je postupak u uporabi kojim će se prepoznati potencijalni pokazatelji rizika kod provjere države i poslati ovlaštenom službeniku za usklađenost.

Zadatak 4: Utvrđivanje postupaka i informacija za ažurnost postupaka provjere države/odredišta

Informacije o sankcijama prema državama moraju biti ažurirane. Odgovornost za praćenje promjena kod primjenjivih međunarodnih i nacionalnih sankcija prema državama najvjerojatnije će biti na službeniku za usklađenost trgovine ili drugog imenovanog službenika. Naprimjer, mrežne stranice relevantnih međunarodnih i nacionalnih tijela moraju se provjeravati na mjesečnoj razini za poduzeća s velikim brojem pošiljaka ili prije svake transakcije/prijenosa ako do istih dolazi jednom mjesečno ili rjeđe . Ako je došlo do promjena u važnim programima sankcija prema državama, službenik za usklađenost trgovine mora osigurati da su sve provjere u skladu s tim izmjenama i da je svo relevantno osoblje u poduzeću o istima obaviješteno.

Zadatak 5: Dokumentiranje postupka provjere države/odredišta i njegovi ishodi

Svi podaci o procjeni države/odredišta moraju se čuvati za buduću uporabu i u svrhe audita za osobe koje će provoditi procjenu.. Pogledajte odjeljak „Vođenje evidencije i dokumentacija“ za dodatne informacije o zapisima o provjeri države/odredišta.

Traženje ICP Web-mjesto