Ovaj odjeljak namijenjen je da se poboljša korisničko znanje i poznavanje elemenata koji čine sveobuhvatan i učinkovit PUU. Ovaj odjeljak pruža detaljan opis svakog od sedam ključnih elemenata koji moraju biti prisutni u svim programima unutarnje usklađenosti, kao i pet dodatnih elemenata koji mogu biti zanimljivi nekim poduzećima, organizacijama ili industrijskim sektorima. Svrha svakog elementa i zadaci koji se moraju poduzeti da bi se proveo svaki element opisani su detaljno.
Ključni elementi PUU-a
- Predanost visokog rukovodstva postizanju usklađenosti
- Organizacijska struktura, odgovornosti i resursi
- Osposobljavanje i podizanje svijesti
- Proces i postupci pregleda transakcija
- Pregled uspješnosti, revizije, izvješćivanje i korektivne radnje
- Vođenje evidencije i dokumentacija
- Fizička sigurnost i sigurnost informacija
Tablica u nastavku pruža kratak pregled ključnih elemenata PUU-a i opisuje svrhu i razmatranja primjenjiva na svaki element PUU-a.
- Više rukovodstvo i ispunjavanje obveza usklađenosti;
Poduzeće ima unutarnju organizacijsku strukturu koja je utvrđena u pisanom obliku (npr. u obliku organigrama) i koja omogućuje provođenje kontrola unutarnje usklađenosti. Identificira i imenuje osobu(e) s ukupnom odgovornošću da bi se osigurale obveze vezane uz korporativnu usklađenost. Imajte na umu da u nekim državama članicama to mora biti član višeg rukovodstva.
- Sve funkcije, obveze i odgovornosti koje se odnose na usklađenost definiraju se, dodjeljuju i povezane su međusobno na način da osiguravaju rukovodstvu da poduzeće provodi ukupnu usklađenost. Kada je primjereno ili neophodno, funkcije i/ili obveze koje se odnose na kontrolu izvoza (ali ne cjelokupna odgovornost) mogu se delegirati unutar subjekta ili podijeliti između dvaju ili više korporativnih subjekata unutar EU-a.
Ključni element PUU-a | Svrha i ključna razmatranja |
---|---|
Ispunjavanje obveza višeg rukovodstva ima za cilj izgradnju usklađenog | Vodstva (vodeći se primjerom) i kulturu korporativne usklađenosti za kontrolu robe s dvojnom namjenom.
|
Osposobljavanje i podizanje svijesti | Poduzeće osposobljavanjem osigurava da su zaposlenici koji se bave kontrolom trgovine robom s dvojnom namjenom svjesni svih relevantnih propisa vezanih za kontrolu izvoza, kao i PUU-a poduzeća i svih izmjena i dopuna. Primjeri materijala za osposobljavanje su vanjski seminari, pretplate na informativne sesije koje organiziraju ovlaštena tijela, unutarnja osposobljavanja, itd.
|
Proces i postupci provjere transakcija |
Poduzeće uspostavlja proces da bi procijenilo je li ili nije transakcija koja uključuje robu s dvojnom namjenom podložna nacionalnim kontrolama trgovine ili kontroli trgovine robe s dvojnom namjenom EU-a te utvrđuje primjenjive procese i postupke. U slučaju ponavljajućih transakcija, provjera transakcije se mora izvršavati periodično. |
Procjena izvedbe, revizija, izvješćivanje i korektivne mjere |
Poduzeće razvija postupke pregleda performansi da bi provjerilo svakodnevnu usklađenost posla unutar poduzeća i da provjeri jesu li operacije kontrole izvoza provedene na odgovarajući način u skladu s PUU-om. Pregled performansi se izvršava interno, omogućuje rano otkrivanje neusklađenosti i razvoj mjera za praćenje kontrole štete. Pregled performansi stoga smanjuje rizik za poduzeće.
|
Vođenje evidencije i dokumentacija |
Vođenje evidencije je skup postupaka i smjernica za pohranu pravnih dokumenata, upravljanje zapisima i sljedivosti aktivnosti koje se odnose na kontrolu trgovine robom s dvojnom namjenom. Vođenje evidencije nekih dokumenata propisano je zakonom, ali može biti i u najboljem interesu vašeg poduzeća da čuvate određene zapise (npr. interni dokument koji uključuje tehničko obrazloženje klasifikacije robe). Kada su svi traženi zapisi prikupljeni i uredno pohranjeni, time se omogućuje učinkovitija pretraga i pronalaženje istih tijekom svakodnevnih aktivnosti na području robe s dvojnom namjenom, a i tijekom provođenja revizije. |
Vođenje evidencije i dokumentacija |
Fizička sigurnost i sigurnost informacija odnose se na skupinu internih postupaka koji su osmišljeni za sprečavanje neovlaštenog pristupa ili uklanjanje predmeta s dvojnom namjenom zaposlenika, izvođača radova, dobavljača ili posjetitelja. Ovi postupci njeguju kulturu sigurnosti unutar poduzeća čime se osigurava da se vojna roba ili roba s dvojnom namjenom ne izgube te da se ne mogu lako ukrasti ili izvesti bez valjane dozvole.
|